Happy People in Science

Wat is Happy People in Science

Human Resource voor Start-ups en MKB

HPSc-logo-met-wit

Start-ups: Medewerkers werven en behouden (ofwel: de concurrentie aangaan met de corporates m.b.t. talent management). Als start-up, of kleiner bedrijf ben je bezig met je core-business, je groeit en hebt meer handen, hersens en nieuwe kennis nodig.

Je adverteert op je website en je zoekt in je netwerk en na de afwijzing van veel ongeschikte sollicitanten en na heel wat tijdrovende sollicitatiegesprekken vind je een geschikte nieuwe medewerker. 
Nog voordat de medewerker begonnen is, neem je je voor, dat je hem/haar geweldig gaat begeleiden zodat de taken waar je nu niet aan toe komt snel kunnen worden opgepakt. De eerste dag dat de medewerker er is, gaat het helemaal zoals gepland, je hebt je agenda leeg gemaakt en hebt de tijd om alles uit te leggen. De tweede dag is er zoveel blijven liggen van dag 1, dat je de nieuwe medewerker aan een bureau zet met een enorme stapel leeswerk, zodat hij weet wat er speelt in je bedrijf en hoe zaken geregeld worden. De derde dag laat je hem meelopen met een van de andere medewerkers en na een week verwacht je dat hij alles onder de knie heeft en lekker aan de gang gaat. Tijdens de koffiepauze zie je hem gezellig aan de praat met de collega's, dus dat zit goed. 
Als je hem in de wandelgangen tegenkomt vraag je nog even hoe het gaat; "goed hoor, t is nog wel even wennen, want alles is nieuw" of woorden van die strekking hoor je. Fijn, alles in orde. 
En ineens is het 4 weken verder, oh ja, einde proeftijd. Je vraagt z'n naaste collega en ja hoor, tevreden, "leuke vent, past goed in de groep". "Heb je nog behoefte aan een einde proeftijd gesprek? Het zit wel goed toch?" vraag je aan de nieuwe en de medewerker stemt met je in. Oké prima, laten we het gesprek maar even zitten, het is nu te druk.



Na een paar maanden begint er wat gemor te komen onder de medewerkers, de nieuweling voldoet eigenlijk niet zo aan de verwachtingen, hij pakt het niet zo snel op en er wordt getwijfeld of hij wel voldoende kennis heeft. Zelf wordt hij ook wat stil en trekt zich meer terug. Je neemt de tijd voor een gesprek en merkt dat er inderdaad basale kennis ontbreekt. Je neemt maatregelen, maar eigenlijk is het kwaad al geschied. Je besluit zijn jaarcontract niet verlengen en het hele circus begint opnieuw.

Herkenbaar? 



Je bent geen uitzondering. 

Het kan beter! En het grappige is dat de oplossing al voor je klaar ligt.

Het kan beter

We hakken het in stukjes voor je:

  1. de advertentie op je website

Hoe is de tekst? Val je hiermee op? Zoekt niet iedereen een "pro-actieve, ondernemende, zelfstandige teamplayer?" Waarom kiest de sollicitant voor jullie en niet voor een corporate waar hij snel carrière kan maken en veel meer verdient dan bij jullie?

  1. de selectie

Wie zoek je eigenlijk? Net zo'n persoon als de andere medewerkers, of iemand die echt wat toevoegt, qua persoonlijkheid, kennis, ervaring etc.

De kans dat je "meer van hetzelfde" aanneemt is groot. Neem je geen starter aan omdat dat teveel inwerktijd kost? Wil je echt al die CV's lezen?

  1. het inwerktraject

Wie houdt het in de gaten hoe het gaat? Worden de afspraken die in het aannamegesprek zijn gemaakt nagekomen? Communiceert de manager met de medewerker? Zijn er doelen opgesteld waar de medewerker aan moet voldoen binnen de proeftijd?

  1. het eerste jaar

Worden er doelstellingen vastgelegd? Wie houdt de gesprekken? Sluipt dat er niet uit in de waan van de dag?

De oplossing ligt klaar!

People in Science verzet haar bakens van een werving en selectiebureau naar Happy People in Science, speciaal bedoeld voor start-ups en kleine bedrijven zonder HR afdeling.

Wij vragen geen fee voor de werving en selectie, echter als je ons inschakelt begeleiden en assisteren we je vanaf het schrijven van de advertentie tot aan het hele eerste jaar van de nieuwe medewerker. 

Wat nemen we je uit handen:

Happy People in Science (HPSc) biedt diensten aan voor het optimaal benutten van bestaand talent binnen je organisatie en het aantrekken en begeleiden van high potentials en ervaren werknemers die nieuw in dienst treden. HPSc neemt u de zorg over de HR-agenda uit handen en verzekert je van een professionele en nuttige uitvoering daarvan. 
Iedereen weet dat het belangrijk is om enthousiaste nieuwe medewerkers te binden en hen ook de juiste handvatten aan te bieden om te kunnen excelleren binnen de organisatie. Toch blijkt na een kostbaar aanname beleid slechts één derde van de bedrijven de tevredenheid van haar medewerkers te meten en passende begeleiding te verstrekken. HPSc meet zowel kwalitatief als kwantitatief het welzijnsniveau en de tevredenheid van uw medewerkers een stuurt waar nodig bij om tot een duurzaam, plezierig en productief dienstverband te komen. 
De ervaring leert dat veel medewerkers terughoudend zijn in het geven van openheid van zaken tijdens voortgangsgesprekken met leidinggevenden. Veel managers onderschatten de barrière die werknemers voelen om aan de bel te trekken wanneer ze in hun werkzaamheden worden geremd. HPSc biedt u werknemers een professionele een laagdrempelige gesprekpartner die meedenkt, snel tot de kern komt en het opstellen en implementeren van een verbeterplan begeleid. 
Van advies bij aanname en begeleiding van werknemers tot het recruiteren van interim HR- medewerkers kunt u bij HPSc terecht. Bel vandaag nog voor een kennismakingsgesprek en informatie over de mogelijkheden op maat.

Samengevat:

Je hoeft geen advertentie te schrijven, je hoeft geen CV selectie te maken (wij maken een shortlist obv jouw criteria) en geen afwijzingen te sturen, je krijgt begeleiding tijdens de sollicitatiegesprekken, je hoeft geen inwerktraject op te stellen, je hoeft de tussentijdse gesprekken met de medewerker niet meer in te plannen, de gesprekken nemen veel minder tijd in beslag omdat ze structureel zijn voorbereid, interventies worden uitgevoerd indien nodig en dit leidt tot Happy People in Science.

Alle modules van HPSc zijn ook los te verkrijgen.

Happy People in Science

Voortgekomen uit werving en selectiebureau People in Science.

Lisette Spoelder (eigenaar, directeur) en Geertje Janssen PhD (sr. consultant) interviewen wekelijks gemiddeld 5 kandidaten en dat jarenlang. Daardoor weten zij precies wat medewerkers motiveert en demotiveert, waarom ze bij een bedrijf blijven of juist weggaan. Deze specialistische kennis zetten zij nu in om een duurzaam resultaat van hun werving en selectie inspanningen te realiseren en bedrijven en medewerkers daardoor naar een hoger plan te tillen.

This post is also available in: Engels